Admin ™ Admin Gönderi tarihi: 31 Mart , 2024 Admin Gönderi tarihi: 31 Mart , 2024 Ticari Jet Motoru (Uçak Motoru) Kaç Beygir Gücündedir? Jet motorları otomobil motorlarından çok daha fazla güç üretir; tam yüklü bir Boeing 777 motoru yaklaşık 61.700 beygir gücü üretir. Turbofan motorları, itme kuvveti oluşturmak ve uçağı ileri doğru itmek için sıkıştırma, yanma ve genleşme yoluyla çalışır. Bir turbofan motorun gücü, pound kuvvet (lbf), kilogram (kg) veya Newton (N) cinsinden ölçülür; bir Newton, 0,225 pound kuvvete eşittir. Jet motorları, bir uçağı yerden kaldırmak ve onu güvenli bir şekilde havada tutmak için yeterli güç üretmek üzere tasarlanmış karmaşık makinelerdir. Bir jet motorunun gücü itme kuvveti olarak gösterilirken, hafif pistonlu bir uçağın veya bir otomobilin gücü beygir gücüyle hesaplanabilir. Bir jet motorunun gücünün bir otomobil motoruyla karşılaştırıldığında nasıl olduğunu hiç merak ettiniz mi? Bu sistemlerin çıktıları tamamen farklı olduğundan ikisini karşılaştırmak kolay değildir. Bu makale, KLM'nin de vurguladığı gibi otomobil ve jet motoru gücünün temellerini ve bunların nasıl gevşek bir şekilde karşılaştırılabileceğini açıklamaktadır. Bir otomobil piston motorunun işlevi Pistonlu motor, krank milinden aktarma organlarına enerji aktarımına dayalı olarak çalışır. Piston, yanma enerjisini mekanik harekete dönüştürerek krank miline aktarır. Piston silindir içerisinde yukarı aşağı hareket eder. Krank mili, tekerlekleri ve otomobili hareket ettiren aktarma organlarına bağlıdır. Aynı prensip, krank milinin pervaneyi hareket ettirdiği hafif pistonlu uçaklar için de geçerlidir. Bir pistonlu motorun güç çıkışı watt (W) veya beygir gücü (hp) cinsinden ifade edilir. Bir beygir gücü 746 watt'a eşittir. Büyük bir turbofan motorun işlevi Turbofan motorlar sıkıştırma, yanma ve genleşme prensiplerine göre çalışır. Motorun önündeki büyük fan, büyük miktarda hava akışını emer ve bunu düşük basınçlı (LP) ve yüksek basınçlı (HP) kompresörlerin çeşitli aşamalarına aktarır. Sıkıştırma sonucunda havanın basıncı ve sıcaklığı artar. Hava optimum basınç ve sıcaklığa ulaştığında yanma odasında atomize yakıtla karışır. Homojenleştirilmiş yakıt-hava karışımı yanma odasında ateşlenerek sıcak gazlar üretilir. Sıcak gazlar egzozdan çıkmadan önce genişler ve enerjiyi türbinlerin çeşitli aşamalarına aktarır. Havanın çıkış hızı artarak itme kuvveti oluşturur ve uçağı ileri doğru iter. İtme kuvveti pound kuvvet (lbf), kilogram (kg) veya Newton (N) cinsinden ifade edilir. Bir Newton, 0,102 kilograma veya 0,225 pound kuvvete eşittir. Bu bağıntıya göre Boeing 777 ailesi uçaklara güç veren 115.000 lbf eşdeğerindeki GE90 motorunun kalkış itkisi 514.000 Newton olacaktır. Havacılıkla ilgili daha önemli soruların yanıtlarını mı istiyorsunuz? Kılavuzlarımızın geri kalanına buradan göz atın. Newton'un beygir gücüyle karşılaştırılması Bir turbofan motorun gücü kuvvet ve dirence dayanmaktadır. Bu arada pistonlu motorun gücü şaft gücüne bağlıdır. Teorik bir dönüşüm sağlamak için, itme kuvvetini gevşek bir şekilde şaft gücüne dönüştürmeliyiz. Watt cinsinden şaft gücü daha sonra bir arabanın tekerleklerini çalıştıran krank milinin gücüyle karşılaştırılabilir. Bu listedeki üreticiler ticari havacılıkta en önemli başarılardan bazılarına sahiptir. Uçağın hızı, ağırlığı ve direnç kuvveti (sürükleme) göz önüne alındığında, motorların ürettiği teorik watt sayısı tahmin edilebilir. Diğer bir yöntem ise motor fanını çalıştırmak için gereken fan gücünü (watt cinsinden) tahmin etmektir. Hepsini bir araya koyalım Ortalama bir binek otomobil 150-200 beygir güç üretirken, seyir uçuşu yapan tam yüklü bir Boeing 777'nin iki motoru yaklaşık 46 Megavat güç üretiyor. Bir Megawatt, 1341 mekanik beygir gücüne eşittir. Dolayısıyla örneğimizdeki iki GE90 motor yaklaşık 61.700 beygir güç üretiyor. Benzer şekilde, tam yüklü bir Airbus A380'deki dört motor, kalkışta yaklaşık 224 Megawatt güç üretiyor; bu da yaklaşık 300.000 beygir gücüne denk geliyor. Bu tahmine göre her motor 75.000 beygir güç üretiyor. Alıntı
Önerilen İletiler
Katılın Görüşlerinizi Paylaşın
Şu anda misafir olarak gönderiyorsunuz. Eğer ÜYE iseniz, ileti gönderebilmek için HEMEN GİRİŞ YAPIN.
Eğer üye değilseniz hemen KAYIT OLUN.
Not: İletiniz gönderilmeden önce bir Moderatör kontrolünden geçirilecektir.