Φ Khanjanzadeh Gönderi tarihi: 9 Mart , 2011 Gönderi tarihi: 9 Mart , 2011 Merhaba, Bir konu hakkinda bilgisi olan insanlara danismak istiyorum. Iran'li arkadasim Muhendislik mezunu ve gecen sene Malezya'da Ulasim ve Yol Dizayni Muhendisligi konusunda Master yapti. Calismak ve yerlesmek icin Turkiyeye gelmeyi planliyor ve benden bu konu uzerinden bilgi istedi. Eger bilgisi olan varsa, bana zaman ayirmasini rica edicem. Sadece bilgilenmek konusunda. Tesekkurler simdiden, Saygilar Alıntı
Φ Khanjanzadeh Gönderi tarihi: 10 Mart , 2011 Yazar Gönderi tarihi: 10 Mart , 2011 Sanirim bu konuda herhangi bir bilgisi olan kimse yok?? Alıntı
Admin ™ Admin Gönderi tarihi: 10 Mart , 2011 Admin Gönderi tarihi: 10 Mart , 2011 TÜRKİYE'DE ULAŞIM MÜHENDİSLİĞİ'NE İHTİYAÇ Prof. Dr. Zafer AYVAZ Ege Üniversitesi Mühendislik Fakültesi, Bornova/İZMİR ÖZET Ulaşım, yüzyılımızın önde gelen olgularından olup sanayi devriminin sonucu olduğu kadar teknolojinin gelişip yaygınlaşmasında da pay sahibidir. Kara, deniz ve hava yolları ile demiryolu ve petrol-doğal gaz hatlarının adeta kesişme noktasında bulunan ülkemizin sağlıklı gelişme ve ilerleme göstermesi için ulaşımın ekonomik, güvenlikli, temiz ve medeni bir şekilde yapılmasını teminde birinci derecede sorumluluk alabilecek şekilde eğitilmiş ulaşım mühendislerine ihtiyaç vardır. TRANSPORT ENGINEERING REQUIRMENT İN TURKEY ABSTRACT Transport ıs öne of the leadıng occurence m the 20 th century. Whıle it ıs the conclusıon of the ındustrıal revolutıon, on the development-and enlargement oftechnology, Turkey ıs the crossroad of the transportatıon lınes. Far a healthy development of the land, transport engıneers whıch are educated so that they are responsıble for economıcal, safely and envıronmentally clean transportatıon are recjuıred. GİRİŞ Sanayi devrimi ile kitlesel üretim yolunun açılması sonucunda dünyamızda üretim patlaması meydana geldi. Büyük miktarda hammaddenin veya yarı mamulün önce üretim merkezlerine taşınması, buralarda tüketime hazır ürün haline getirildikten sonra bu mamullerin yurdun ve dünyanın dörtbir yanına nakledilmesi zarureti hasıl olunca da ulaşım ağları genişledi ve çeşitlendi; ilk önceleri büyük ölçüde ülkeler içinde demiryolu ile yapılan bu ulaştırma faaliyetinde zamanla karayolu, havayolu ve boru hatları da önem kazanmaya başladı. Ticarî, ekonomik ve turistik amaçlı yolcu taşımacılığının da artması ile kara deniz ve havadaki trafik yoğunluğu gün geçtikçe büyümeye devam etmektedir. ULAŞIM HATLARININ ÖZELLİKLERİ Ulaşım sektöründe de diğer sektörlerde olduğu gibi ekonomiklik, emniyet ve çevreye uyumluluk dikkate alınması TÜRKİYE'DE ULAŞIM MÜHENDİSLİĞİNE İHTİYAÇ Ekoloji çevre dergisi > gereken en önemli faktörlerdir. Ülke ekonomisinin ve gelişmişlik düzeyinin ölçüsü güvenlikli, ekonomik ve temiz ulaşım hatları, her ulaşım türü için terminalleri (biniş-iniş, aktarma ve bekleme istasyonları) ve burada hizmet veren seviyeli personeldir. Ülkemiz açısından bu konuda oldukça fazla iş yapılması gerektiği açıktır. Kıtaların kesişme noktasında bulunan yurdumuz gerek ulusal gerekse uluslararası madde ve enerji taşımacılığının yoğunluğunu ekonomik, güvenlikli ve çevre dostu olarak taşıyabilecek yeterli altyapı, ulaşım aracı ve kalifiye personelden yoksundur. Gün geçtikçe, ulaştırılması gereken hammadde, mamul, enerji üretim girdisi, üretilmiş enerji miktarı ile insan sayısı artarken, bunları istenen ve olması gereken özelliklerde taşıyabilecek ulaşım ağlarının yetersizliği sonucunda ekonomik kayıplar, çevre sorunları, trafik kazaları, mal ve can kayıpları meydana gelmektedir. Zaten kıt olan kaynaklarımıza büyük darbeler vuran bu olumsuzlukları ortadan kaldırmak için ihtiyacımız olan ilk şey, bu konuda iyi eğitilmiş olan insan gücüne sahip olmaktır. Ulaşım konusunda ihtisaslaşmış insan gücümüz bu alandaki bütün sorunlara cevap arayacak ve çözüm için gereken planlama, uygulama, bakım-onarım ve kontrol mekanizmalarını bizzat yürütüp yönlendirecektir. KARAYOLU ULAŞIMININ DURUMU Mevcut durumu itibariyle yük ve yolcu taşımacılığımız çok büyük ölçüde karayolu ağırlıklıdır. Fabrikadan satış yerine minimum araç ve personel sayısı (bir kamyon, bir şoför) ile taşıyabilme pratikliğinin getirdiği avantaj, bu ulaşım şeklinin yol açtığı hava kirliliği, petrol tüketimi, trafik yoğunluğu, gürültü, altyapı tahribatı, maddî hasarlı ve can kayıplı kazalar şeklinde ortaya çıkan bütün olumsuzluklara göz yumulmasına sebep olmaktadır. Taşıma maliyeti hesaplanırken sadece yakıt sarfiyatı, taşıt amortismanı ve sürücünün işgücü maliyeti gözönüne alınmakla büyük bir hata yapılmaktadır. Saydığımız olumsuzlukların getirdiği maliyetin ve bozuk trafik düzenini ayakta tutmaya çalışan, bu yönüyle büyük ölçüde yıpranan ve yapmaya çalıştığı hizmet de boşa giden trafik ekiplerinin maliyeti de eklenecek olursa karayoluyla yük ve yolcu taşımacılığının ülke ekonomisine gerçek maliyetinin çok yüksek olduğu görülecektir. İHMAL EDİLEN DENİZ YOLU ULAŞIM ALTERNATİFİ Deniz Ticaret Odamız konteynır taşımacılığında geri kalmışlığımız yüzünden yılda 5 milyar dolardan fazla kayba uğradığımızı belirtmektedir(l). Bunun sebebi limanlarımızın gelişmelere ve yeniliklere ayak uyduramamasıdır. Halbuki konteynır taşımacılığı ile ambalajlamadan, depolama masraflarından, yüklemenin hızlandırılması sonucu işgücü ve zamandan tasarruf sağlanmakta, yükleme ve boşaltmanın kolaylaşması ile minimum hasar riski oluştuğundan sigorta giderlerinde de tasarruf yapılabilmektedir. UNUTULAN DEMİRYOLU Yine gelişmiş ülkelere baktığımızda yük ve yolcu taşımacılığının büyük ölçüde demiryollarıyla gerçekleştiril-diğini görürüz. Bu sayede daha güvenlikli, konforlu, yakıt tasarrufu sebebiyle çevre dostu; stressiz sözün kısası insanca bir ulaşım temin edilmektedir. Toplu taşımacılığın getirdiği avantajlarla şehirlerin, sorunları çözülemiyecek şekilde aşın büyümesi de engellenmiş olmaktadır. Çünkü hızlı ve emniyetli olarak şehir merkezine çevreden kolayca ulaşabilen insanlar, evlerini tabiatla iç içe daha sakin ve ucuz olan taşrada edinmeyi avantajlı görmektedirler (2). BORU HATLARI VE TÜRKİYE Günümüzün enerji hammaddeleri olan petrol ve doğal gazın taşıma hatlarının bir bakıma kesişme noktası üzerinde bulunan ülkemiz bu konuda da henüz yeterli bir altyapıya sahip değildir. Yakınımızdaki yeni rezervlerin devreye girmesiyle etrafımızda adeta patlayan bir enerji taşımacılığıyla karşı karşıya kalacağız. Çevresel güvenliğimizi de tehdit etmesi açısından boru hatlarıyla ilgili ekonomik projelerin dünya kamuoyunda takdim edilmesi diplomasinin olduğu kadar teknokratların da görevidir. Zaten onlara gerekli dokümanı sağlayacak olanlar da teknik elemanlardır. ULAŞIM MÜHENDİSLİĞİNE İHTİYAÇ Hükümetlerde yeralan hizmet bakanlıklarına göz attığımızda her bakanlığın iştigal sahasıyla ilgili hizmetlerde çalışanların eğitimine ait bir fakülte veya bölümün olduğunu görürüz; Çevre Bakanlığı -Çevre Mühendisliği- Tarım Bakanlığı- Ziraat Mühendisliği, Enerji Bakanlığı -Elektrik Mühendisliği, Milli Eğitim Bakanlığı-Eğitim Fakülteleri gibi. Halbuki ülke ekonomisinin ve ihracatının büyük ölçüde bağımlı olduğu ulaştırma sektöründe bir bakanlığımız olmakla birlikte, bu sektörde yaşadığımız ve yaşayacağımız sayısız sorunları bir meslek erbabının titizliği ile çözmeye çalışacak ulaşım mühendislerinden ne yazık ki yoksunuz. Hayatımızın büyük bir kısmı yollarda geçiyor. Yaşamamız için gerekli bütün maddelerin uzak veya yakından ulaştırılmasına muhtacız, ihtiyaç sahiplerine de mallarımızı hızlı, güvenlikli ve çevre dostu bir şekilde ulaştırmanın zarureti GAP projemizin devreye girmesiyle çok daha fazla önem taşıyacaktır. Çünkü tüketim mahalline taşınamayan malın üretilmesinin de bir manası yoktur. Zira bir ürünün maliyeti içerisinde en yüksek oranda etki eden faktör belki de ulaşım giderleridir. SONUÇ Bütün bu mülahazalar, mühendislik fakültelerimizde multidisiliner bir konu olan ulaşım mühendisliği eğitimine başlanması konusunda geç kaldığımızı göstermektedir. Gelişmiş ülkeler bu ihtiyacı çoktan görerek "Transport Engineering" adıyla bir ihtisas dalı oluşturmuşlardır. Ancak bu sayede bu sektördeki dağınıklık, başıbozukluk ve düzensizlikten planlı, ekonomik, güvenlikli, temiz ve medenî ulaşıma ulaşabileceğimizi düşünüyorum. KAYNAKLAR 1) Zaman Gazetesi, Sayfa 20,06/08/1996 2) NOYAN, Ö. F., II. Ekoloji Yaz Okulu, İlgaz Dağı Milli Parkı, 17/07/1996, Kastamonu TEMMUZ-AĞUSTOS-EYLÜL 1996 SAYI: 20 Alıntı
Önerilen İletiler
Katılın Görüşlerinizi Paylaşın
Şu anda misafir olarak gönderiyorsunuz. Eğer ÜYE iseniz, ileti gönderebilmek için HEMEN GİRİŞ YAPIN.
Eğer üye değilseniz hemen KAYIT OLUN.
Not: İletiniz gönderilmeden önce bir Moderatör kontrolünden geçirilecektir.